Sociálne riziká informačných technológií
Možno si myslíte, že veľké spoločnosti o vás vedia akurát to, aké stránky navštevujete, ako často a v akom čase. No tých informácii o vás je podstatne viac, dá sa povedať, že každý na internete zanecháva svoju stopu v podobe dát.Každý kto používa internet má určite tiež bezplatnú e-mailovú schránku, alebo používa nejaký vyhľadávač, väčšinou Google alebo Yahoo! Pri takomto alebo podobnom používaní internetu, sa všetky údaje spracovávajú na počítačoch prevádzkovateľov, ktorí o vás vyhodnocujú osobné záujmy.K spracovaniu takýchto obrovských dát, ktoré sa ročne pohybujú v triliónoch gigabytov, potrebujú spoločnosti výkonné počítače a účinné matematické metódy. K osobným údajom pribúdajú taktiež platby kartou v obchodoch, ktoré štandardnými štatistickými analýzami pomáhajú určiť súvislosť medzi rôznymi druhmi tovarov.
Sledovanie ľudí - len kvôli zisku!
Je to tak! Internetové reklamy už nie sú také účinné ako v minulosti, a preto chcú veľké spoločnosti osloviť potencionálnych zákazníkov priamo – cielenou reklamou, a tak zvýšiť svoju predajnosť tovaru, a tým aj zisk. Každý človek po otvorení svojich obľúbených stránok tam bude mať už tú správnu reklamu, ktorá ho určite zaujme. Odborne sa to nazýva behavioral targeting, čiže zameranie reklamy podľa skutočného chovania človeka.
Takouto reklamou nielenže spoločnosti priamo zákazníka oslovia, ale aj ušetria tým, že nebudú svoje peniaze míňať tam, kde väčšinou prerobia.Niektoré spoločnosti, ktoré ľuďom reklamy rozosielajú však nechcú narúšať ich osobné údaje, a tak používajú systémy, ktoré každému človeku pridelia náhodne vybrané číslo. Pri surfovaní po inernete sa tak zaznamenáva iba kategória navštívených stránok, a záznam o konkrétnej stránke je ihneď zmazaný. Či však ani takto osobné údaje jednotlivých ľudí neuniknú k tretím stranám, môžeme len dúfať.